Thema

Thema:afval 





Thema: de dokter 

















































Thema: welkom in de klas! 

De eerste twee weken zitten er bijna op! Tijdens deze weken leerden we elkaar en de leerkrachten kennen. Hier en daar werd er ook al gewerkt en moesten we al even diep gaan nadenken. 
Nu nog een week rustig aan en dan beginnen we aan het thema 'de dokter'. 
Wie spulletjes heeft omtrent de dokter/apotheek, mag deze gerust meebrengen naar de klas! 




































Thema zee - vakantie 
















Thema gezonde voeding - kok
























































Thema Carnaval 












































Thema: gevoelens

Wij zijn gestart met het thema gevoelens. Er zijn reeds 4 nieuwe vriendjes in onze klas, mevrouwtje blij, mevrouwtje verdrietig, meneer boos en meneer bang. Deze week stond mevrouw blij in de spotlights. 








Het begrip 'middelste' 

Tijdens de lessen wiskunde maakten wij kennis met het begrip 'middelste'. Dit deden wij aan de hand van leuke spelletjes en activiteiten. 







Thema: Verkeer 

Op maandag startte ons thema verkeer. Juf Manon heeft de klas omgebouwd tot een echte 'verkeers-klas'. Onze poppenhoek is helemaal weg en er staan nu grote auto's, vrachtwagens, kranen, … en een hele zak met stenen. We hebben ook een nieuwe treinbaan en verkleedkledij van de politie.
Iedere dag mag er een leerling uit onze klas de politie zijn. 
De politie heeft verschillende taken in onze klas: 
- Verkeersspelletje: stoppen (rood) - doorrijden (groen) 
- Verkeerswandeling: wat mogen we niet (rood) - wat mogen we wel (groen). 

Wij leren ook over de verschillende auto's. Jullie mogen gerust eens een foto van jullie auto thuis meegeven, zodat we hier in de klas kunnen over vertellen. 

Tijdens de verschillende verkeerswandelingen die wij de komende weken maken leren wij de volgende dingen: 
- Hoe steken wij over aan het zebrapad?
- Waar wandelen wij?
- Mogen wij aan de auto's komen die geparkeerd staan? 
- Wat mag en wat mag niet op de openbare weg?
- Wat is een 'stop-bord'?
- De verkeerslichten 
















Thema: Ons spiekpietje

Vandaag maakten wij kennis met een spiekpietje. Het spiekpietje heeft de taak gekregen van de Sint om ons te komen bespieden terwijl wij werken, turnen, knutselen, … 
Wij zijn benieuwd wat spiekpietje allemaal zal zien van ons. 

Deze week schreven wij samen met de klas een brief naar Sinterklaas en wat was er gebeurd als we donderdagmorgen terug kwamen? 
Sint was al op bezoek geweest met enkele lekkere dingen. 

Volgende week donderdag brengt hij een bezoekje in onze klas. SPANNEND 

Op dinsdag maakten wij samen met juf Marliese een spandoek voor de Sint en zijn pieten. De leerlingen mochten zelf kiezen hoe ze hun hand gingen versieren. Yinde koos zelf voor een chocohand! 

Woensdag hebben we met de hele klas onze schoen geplaats met daarbij enkele wortelen voor het paard van Sinterklaas, enkele glaasjes water, een mooie tekening en een brief. 

Donderdagmorgen bij het binnenkomen van de klas was het even heel spannend. Zou de Sint geweest zijn deze nacht? 
Toen we in de kring keken zagen we allemaal lekkere dingen, nieuwe puzzels en een poppenhuis. 
Wat waren wij allemaal reuze blij! 
Na de middag kregen wij ook een bezoekje in de klas van Sinterklaas en zijn pieten.
Iedereen was dit jaar flink geweest en als cadeautje mogen wij eens een voormiddag naar Summertown JOEPIE!! 

Het was een super leuke week en die sloten wij af met een bezoekje aan het bos. 



































Thema: De spin 

De leerlingen hadden tijdens de brainstorm van thema 'herfst' aangegeven dat ze graag zouden willen werken rond 'spinnen'. 

Op donderdag deze week hadden wij bezoek in onze klas van Frederik. 
Frederik is een spinnetje die graag in het huis van mevrouw zou willen wonen. 
Maar mevrouw vindt spinnetjes helemaal niet leuk en zet hem telkens opnieuw buiten. 
Frederik is hier heel verdrietig over en gaat daarna opzoek naar een nieuw huisje. 

Wij in onze klas, willen Frederik zeer graag helpen. Samen maakten we al enkele huisjes om Frederik terug gelukkig te maken. 















Thema: Herfst

Sinds 21 september zijn we in de herfst en natuurlijk willen wij nu wel weten wat het woord herfst nu eigenlijk betekent. 
Wij gingen samen even kijken naar de bomen in de straat en op onze speelplaats. Wisten jullie dat de bladeren niet meer groen waren? Sommige waren wat geel, of wat rood, oranje of zelf bruin. 

In de klas gingen we hier verder op in en maakten we samen een leuke herfstboom voor aan onze deur. Hoe dichter we bij de winter komen, hoe meer blaadjes van onze boom zullen vallen tot onze boom volledig kaal is.

Tijdens wiskunde mochten wij eens rekenen en tellen met kastanjes. Wat is dit plots een stuk leuker!! We speelden ook een reuze memory met de hele klas. Hier waren er soms eens winnaars maar ook verliezers. Maar hé, wij leren dat verliezen niet erg is!

Wist je dat: 
- Wisten jullie dat wij het smog gebaar voor herfst reeds kunnen? 
- Wisten jullie dat wij aan de chalets een notenboom hebben op onze school? 

Deze week zijn wij samen met juf Marliese op stap geweest. Wij zijn gaan kijken naar de verschillende bomen en hun blaadjes. 
Wauw! Er waren rode blaadjes, gele, bruine en oranje. Hier en daar zagen wij ook nog enkele groene blaadjes. 
De leerlingen weten nu perfect hoe de blaadjes in de herfst zijn. 
Eerst veranderen de mooie groene blaadjes in oranje, rode, gele en bruine blaadjes. Dan blaast de wind de blaadjes van de boom en vallen deze op de grond. Nadien blijft er alleen een kale boom over. 

In de klas zijn de leerlingen zelf ook eens herfstboom geweest. De leerlingen hadden blaadjes in hun handen (takken) en wanneer er wind was, vielen de blaadjes naar beneden. 

Volgende week dinsdag brengen wij normaal een bezoek aan het bos. Wie thuis mooie herfstbladeren heeft of leuke herfstelementen mag deze gerust altijd meebrengen naar de klas. 
























Thema: Mijn lichaam 


De komende weken leren wij over het thema 'mijn lichaam'. 
We gingen samen even kijken in de spiegel en zagen dat ons lichaam niet van iedereen hetzelfde was. De ene had lang haar, de andere kort. De ene leerling heeft blauwe ogen, de andere bruine, … maar toch hadden we allemaal dezelfde lichaamsdelen. 
Samen maakten we een grote tekening van de verschillende lichaamsdelen en gingen we telkens onderzoeken of iedereen dit lichaamsdeel heeft. 
We brainstormden erop los en kwamen snel tot de conclusie 'wat is ons lichaam 
fantastisch'! 



Wist je dat: 

- Wisten jullie dat al onze leerlingen 10 vingers hadden? 

- Wisten jullie dat onze tekening eigenlijk Maxime is?



Afgelopen week deden wij tijdens onze lessen DGM 'voel' spelletjes. Kunnen wij raden wie er voor ons staat? 

Wat hadden wij plezier in het leren ontdekken wie er langs de andere kant van de blinddoek staat. 



We bleven ook verder oefenen op de lichaamsdelen en zijn gestart met het tekenen van een onszelf. Eerst ons hoofd, dan de ogen, oren, neus, buik, … De resultaten zullen jullie volgende week zien. 



Wist je dat: 

- Wist je dat er een gaatje in onze buik zit? Dit is onze navel! 

- Wist je dat tijdens het voelspelletje iedereen juist was! 




























Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laatste schooldag!

De laatste dag van dit bijzonder jaar!  Wat hebben we het afgelopen jaar veel samen meegemaakt. Samen werken, spelen, lachen, koken, videoch...